Shaniia

Hur man behåller kunskapen av studier

Publicerad 2017-07-16 14:29:00 i Allmänt,

Hej finaste läsare, ♥ 

Hur mår ni? Vad gör ni? Har ni haft det bra? Jag är hemma just nu, I dag kommer jag berätta om den första delen som ingår i vår kurs modul 3. Det kan man läsa på sidorna 57-73 i boken. Man kan lära sig många olika saker av boken plugga smart och lär dig mer, idag ska jag berätta för er hur man behåller kunskapen av studier samt att aktivera kunskap. Senare under dagen kommer jag att berätta för er om uppsatser och andra texter som är på sidorna 93- 104. Jag börjar med att berätta för er om hur man behåller kunskapen på bästa sätt som är uppdelat i två delar 

  • Kunskap

    tillexempel när man lyssnat på en föreläsning eller läst en bok. Detta sätt kallas tredje principen som är mycket viktig för vårt minne. När vi ska studera en kurs är det viktigt att komma ihåg det vi lärt oss. I minnet lagras våra erfarenheter, språk och kunskap. Kunskap blir till förståelse och sedan till erfarenhet.” Kunskap utan förståelse vissnar. Förståelse utan konkret koppling till verkligheten är på samma sätt utan liv.” ( Liljeqvist sidan 61)

  • Förståelse är en process.När vi inte förstår känns det svårt. För det ska bli lättare att förstå samt att öka förståelsen av tillexempel en text är sammanfattningen viktig.När man sammanfattar så förstår man vad boken eller föreläsningen handlat om. Vi kan även säga att vi lär genom vår förståelse eftersom när vi förstå något som vi inte förstått tidigare upptäcker vi nya frågor som får oss att känna att vi kan ämnet.

Nu ska ni få lära er mer om att aktivera kunskap. Det finns två sätt, det första är aktiv kunskap och det andra är passiv kunskap. Aktiv kunskap är när vi repeterar information det gör att vår kunskap aktiveras även vårt minne aktiveras och blir lättare att komma ihåg. Aktiv kunskap är det vi kan använda när vi lyssnat samt läst något . Dessutom är aktiv kunskap är det vi känner igen och att kunna det man har läst utan att kolla i boken.Vi ska använda vår passiva kunskap när vi tillexempel läser eftersom passiv kunskap är det vi känner igen. Att läsa en bok flera gånger och se det man kan känna igen är din passiva kunskap. Det vi har lärt oss idag är förståelse är viktigt för vår inlärning. Vi har även fått veta mer om aktiv och passiv kunskap, för att beskriva det kort kan vi säga att repetition är viktigt för att behålla vår kunskap, det är också mycket viktigt att skriva ner vad man har lärt sig dessutom att använd det du har lärt dig.

På sidorna 93- 104 handlar om uppsatser. Här kommer ni få lära er mer om många olika delar som är viktig när man ska skriva. När man skriver är det viktigt att ha med källmaterial och referenser, struktur och disposition och tankekartor.

 Vi människor använder olika sätt att kunna kommunicera på att skriva är ett av dem. När vi skriver är det inte endast för kommunikation utan också för att kunna skriva uppsatser, artiklar och andra texter. När man kommer upp till en mer avancerad nivå och ska skriva vetenskapliga och akademiska texter gäller det att inte skriva sina egna tankar och inte meningar som börjar med ” jag tycker att … ” Själv klart kan man skriva vad man tycker däremot ska det vara skrivet på ett vetenskapligt sätt, detta betyder att det du tycker ska kunna styrkas med källmaterial och referenser. Vad menar jag med detta jo, det är så att om läsaren ska kunna hitta vart du har läst är det viktigt med författare, titel och datum. När man ska skriva vart källmaterialet är hämtat, är det extra viktigt att veta hur man ska skriva många högskolor och universitet använder olika system ett av systemen kallas harvardsystemet detta visar på vilket sätt du ska ange dina källor. 

 Slutligen kommer vi till tankekartor, som är som ett verktyg i skrivandet. Det finns många fördelar med tankekartor vi kan säga att tankekartor är sammanfattning av det man tänkt skriva. Detta är ett mycket kreativt sätt att börja skriva sina texter. Eftersom en tankekarta inte innehåller långa meningar, det kan även innehålla bilder men inte för många eftersom man ska skriva en text utifrån tankekartan. När man skriver texter är buskapet väldigt viktigt en tankekarta kan vara till hjälp. 

 Hoppas ni har lärt er något om hur man kan börja skriva och vad som är viktigt att ha med när det gäller akademiska texter och om hur man behåller kunskapen av sina studier, 

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 7288153755"

ha en trevlig dag. ♥ ♥ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Shaniia

Välkommen till min ”FEEL GOOD” Blogg! Mitt namn är Shania och är 23år gammal. Jag är en framgångsrik barnskötare. Följ min blogg och ta del av mitt vardagsliv, karriär, resor, mat och all inspiration som jag delar med mig av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela