Shaniia

Välkommen till min nya blogg!

Publicerad 2017-07-13 19:41:00 i Allmänt,

Hej finaste läsare, ♥   ♥  

Det här är mitt första inlägg. 

Jag är i biblioteket just nu,  Jag ska skriva om boken Plugga smart och lär er mer om effektiv inlärning här i min blogg. Förresten, det kommer att vara såå himla kul! Jag ser fram emot det supermycket! 

I dag kommer jag att berätta om den första delen i boken som in går i modul 1 och 1.1 från min svenska kurs. Det börjar från sidan 11- 19 i boken plugga smart och lär dig mer av Björn Liljeqvist, boken börjar med Förord där får vi veta att författaren är utbildad civilingenjör. Vi får även veta Liljeqvist driver företaget BrainGain och att han fått examen på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Denna bok är till stor hjälp för att kunna lära sig sin egen studieteknik , däremot kan boken även användas som vägledning. I boken får man kunskap om hur man lär sig på bästa sätt. Nu ska ni få lära er tre principer för effektiv inlärning." De tre principerna är före, medan och efter " ( Liljeqvist, s15 ) 


- Den första grundregeln kallas förberedelse. Detta innehåller allt man borde göra innan

 man lär sig något, t.ex planering , disponera tiden samt att veta vad boken handlar om. 


- Den andra regeln är inlärning med detta menar jag att lyssna, anteckna 

 och att tala för att lära sig på bästa sätt.  


- Den sista regeln för effektiv inlärning är det man gör efter studierna t.ex att träna minnet, 

  desto mer vi förstår av det vi läser eller lär oss under en kurs, minns vi mer av det. 


Nu kommer ni att få lära er tre färdigheter, färdigheterna är att läsa, skriva och räkna på en mer avancerad nivå. Vi börjar med läsningen. Det man på en avancerad nivå ska göra är, att först börja med att läsa innehållet sedan gå igenom boken för att kunna förstå syftet med boken. När det gäller skrivandet i akademiska texter handlar det om att samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kunna skapa vetenskapliga texter.

Sedan när vi kommer till att räkna på akademisk nivå, handlar det om problemlösning, uppgifter som presenteras av lärarna och dessutom är ett logiskt tänkande som t.ex mattematiken är mycket viktig i detta avsnitt. 

Det som är betydelsefullt med att plugga på ett smart sätt är att förbättra sin läsförmåga och hastigheten på din läsning. Här används även en metod som kallas " träningsmetoden "( Liljeqvist, s19 ). Detta betyder att du ska använda en penna medan du lyssnar på något, denna metod utvecklar hjärnans förmåga. Avslutningsvis kommer vi till minnesteknik. Detta är till för att komma ihåg bättre t.ex nya ord, språk eller olika former. Det här var en del information om boken. 

Detta är det sista jag kommer berätta för er idag. 


Önskar er en underbar kväll ♥  

Kommentarer

Postat av: Blogg.se

Publicerad 2017-07-13 19:41:08

Lycka till med din nya blogg!

Postat av: anne von porat Veckomagasinet

Publicerad 2017-07-14 11:07:08

Du bör ha bilder för då blir läsning lättare. Samt lägg in en header med en bild på dig.

Svar: Tack för din kommentar, kommer fixa det inom kort :) ☆
Shaniia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Shaniia

Välkommen till min ”FEEL GOOD” Blogg! Mitt namn är Shania och är 23år gammal. Jag är en framgångsrik barnskötare. Följ min blogg och ta del av mitt vardagsliv, karriär, resor, mat och all inspiration som jag delar med mig av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela