Shaniia

Strategier för studier och om aktiv inlärning.

Publicerad 2017-07-15 20:54:10 i Allmänt,

 Hej världens bästa läsare, ♥ ♥ ♥

Har ni haft det bra ? Nu kommer uppdateringen i bloggen igen. Har haft en vilostund,  nu har jag tänkt att skriva om den andra delen av boken plugga smart och lär dig mer. Hoppas ni lärde er något förra gången ?.I dag börjar jag med något nytt om den andra delen i boken som hör till modul 2 i min svenska kurs. Den andra delen börjar från sidan 21- 55 i boken plugga smart och lär dig mer av Björn Liljeqvist. Det jag kommer berätta idag är hur man förbereder sig för studier och om aktiv inlärning. 

Vi börjar med hur man ha kunskap i att förbereda sig för sina studier. För att kunna plugga på bästa sätt är förberedelsen en mycket viktig del där ingår bland annat att mål samt planering. Att ha mål, när man studerar en utbildning eller bara en kurs är det viktigt att spara tid det kan man göra genom att förbereda sig. Att förbereda sig kan innebära att ha mål eller att veta på vilket sätt man kan studera. Visste ni att studenter som vet varför det studerar klarar kursen/ utbildningen på ett mycket lättare sätt. Eftersom att dessa studenter har intresse för sina studier. Så vad har vi lärt oss om att ha mål. Det vi kan dra nytta av är, varför man ska studera, planera t.ex vad man ska hinna med samt att fördela tiden. 

Att planera, är väldigt viktigt för att lyckas genomföra något. Först bestämma vad som man ska plugga, sedan när vi ska göra det, till och med var. Dessutom är rutiner betydelsefullt för att lära sig något eftersom det ökar koncentrationen, det är också viktigt att skriva ner när man ska studera som tillexempel vilka dagar. Nu går vi över till hur vi kan få erfarenhet av aktiv inlärning till föreläsningar och plugg. En aktiv inlärning är på samma sätt som förberedelsen uppdelat i två delar. Nu undrar ni nog hur. Första delen är att lyssna och anteckna, å andra sidan kan det vara att tänka aktivt. 


När vi studerar är det viktigt att både lyssna och anteckna genom att skriva upp det viktigaste av föreläsningen eller något annat blir lärandet mer aktivt. " anteckningar måste man ta om man ska vara seriös"  ( Liljeqvist sidan 41). Jag anser att man lär sig mer när man antecknar och det bästa är att om man skriver upp något viktigt kan man använda det senare, även till hjälp om man ska skriva en uppsats eller artikel om något kan anteckningarna var som stöd till att börja, samtidigt är levande anteckningar som tankekartor också till stor hjälp. Inom detta kapitel om ett aktivt inlärning finns en del begrepp som är bra att kunna. Här är tre exempel : 


- Associera 

Ordet associera betyder att kunna koppla kunskap och information vi redan kan med det vi ska lära oss, i boken sägs det att " associera är att förbinda saker med varandra. " 

( Liljeqvist sidan 46 ) på detta sätt utvecklas våra minnen. 


Konkretisera 

ordet konkretisera betyder att använda sinnena detta kopplas till konkret som är allt vi kan känna som föremål, djur och människor. Detta får vår hjärna att tänka logiskt.


- Abstrahera 

Det här ordet betyder att sammanfatta något och få en djupare förståelse inom vår inlärning, ett exempel kan vara " att sammanfatta något är att skala bort det som är överflödigt."

( Liljeqvist sidan 50) vi kan också säga att något som är abstrakt är motsats till konkret. 


Vid aktiv inlärning är det också bra att tänka aktivt detta kan betyda att man ställer frågor, det får oss att hålla ett aktivt sinne samt utveckla koncentrationen.

Känns skönt att vara klar med andra delen  om boken Plugga smart och lär dig mer!  

Vad är era planer för dagen? 

 

Önskar er en underbar dag, 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Shaniia

Välkommen till min ”FEEL GOOD” Blogg! Mitt namn är Shania och är 23år gammal. Jag är en framgångsrik barnskötare. Följ min blogg och ta del av mitt vardagsliv, karriär, resor, mat och all inspiration som jag delar med mig av.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela